{caption}

Certificaat

Sinds 2014 geeft Qualizorg, moederorganisatie van Qualiview, het certificaat 'Praktijk met Zorg' uit. Waarom doen we dit? Qualiview gelooft er in dat je samen moet werken om de zorg beter te maken. Daar hoort bij dat we elkaar stimuleren en steunen. En goede prestaties van onze klanten belonen wij graag. Daarnaast zetten wij ons in voor transparantie in de zorg. En hoe kun je beter inzichtelijk maken welke zorgorganisatie goed scoort dan met een certificaat?

 

Hoe werkt het?

De Qualiview-certificaten worden aan het eind van het eerste kwartaal uitgereikt aan zorgorganisaties die hebben voldaan aan het verzamelen van een minimum aantal ingevulde vragenlijsten. De criteria verschillen per zorgdiscipline. 

Apotheken
Voor apotheken geldt dat zij een digitaal en fysiek certificaat krijgen als ze zijn gereviewd door 100 of meer cliënten.

Fysiotherapie, oefentherapie, huidtherapie en logopedie
Zorgverzekeraars Nederland en de beroepsgroepen hebben in 2020 bepaald dat er vanaf 1 juli 2020 een nieuwe PREM-vragenlijst gehanteerd moest worden voor de disciplines fysio-, oefen-, huidtherapie en logopedie zijn. Deze nieuwe vragenlijst is verkort en inhoudelijk aangepast. Ook de schaalverdeling is aangepast. Meer informatie hierover is in deze blog te lezen. 

Sinds 1 juli 2020 worden er daardoor aan je cliënten andere vragen gesteld met daarbij een andere schaalverdeling, ook zijn er vragen komen te vervallen. Het onderzoek is hiermee dusdanig veranderd dat de resultaten niet te combineren zijn tot één certificaat. Vandaar dat je dit jaar twee separate certificaten hebt ontvangen.

In verband met de overgang naar deze nieuwe PREM-vragenlijst zijn criteria voor deze vier disciplines gehanteerd die horen bij een periode voor zes maanden. We hanteren voor dit digitale certificaat minimaal 5 ingevulde vragenlijsten per medewerker of minimaal 50 ingevulde vragenlijsten bij 10 medewerkers of meer. Je ontvangt het certificaat ook per post wanneer je praktijk is gewaardeerd door een minimaal aantal cliënten van 13 cliënten bij één medewerker, 25 cliënten bij twee medewerkers, 38 cliënten bij drie medewerkers en minimaal 50 cliënten bij vier of meer medewerkers.

De praktijk ontvangt van de PREM-vragenlijst die is afgenomen tussen 1 januari en 30 juni 2020 enkel een digitaal certificaat wanneer er per medewerker minimaal 5 ingevulde vragenlijsten zijn ontvangen of tenminste 50 ingevulde vragenlijsten in totaal. Dit certificaat wordt niet per post verstuurd. 

Overige disciplines
We hanteren voor dit digitale certificaat minimaal 10 ingevulde vragenlijsten per medewerker of minimaal 100 ingevulde vragenlijsten bij 10 medewerkers of meer. Je ontvangt het certificaat ook per post wanneer je praktijk is gewaardeerd door een minimaal aantal cliënten van 25 cliënten bij één medewerker, 50 cliënten bij twee medewerkers, 75 cliënten bij drie medewerkers en minimaal 100 cliënten bij vier of meer medewerkers.

 

Welke gegevens staan op het certificaat?

Iedere zorgverlener verzamelt feedback van de cliënten op meerdere domeinen of thema's. Per zorgdiscipline verschilt het welke domeinen of thema's uitgevraagd worden. Daarnaast wordt er ook een algemene beoordeling gevraagd. Dit is een rapportcijfer van 1 tot 10. De ervaringen worden op behandelaar- / zorgverlenerniveau uitgevraagd met uitzondering van apotheken. Voor apotheken vragen wij de vragenlijst op vestigingsniveau uit. Voor alle andere disciplines verzamelen we data op behandelaarniveau, waardoor we heel goed inzichtelijk kunnen maken hoe een behandelaar scoort en waar het verbeterpotentieel zit.

Wanneer we alle data van alle behandelaars van een praktijk samenvoegen, krijgen we een praktijkgemiddelde. Deze gemiddeldes vergelijken we met de landelijke benchmark en zo ontstaat er een gemiddelde, een ondergrens en een bovengrens. Zorgorganisatie die aan de door onszelf opgestelde criteria voldoen en hiermee tot de top van Nederland behoren, ontvangen de raamsticker "Praktijk met Zorg". 

Om waardevolle feedback van je cliënten te krijgen, en daarmee een nog nauwkeuriger en representatiever beeld te krijgen, raden wij aan om àl je klanten uit te nodigen om feedback te geven. Zo maken we samen de kwaliteit van zorg inzichtelijk. 

 

De Qualiview Widget: gebruikt je praktijk hem al?

Je doet klantervaringsonderzoek en je behaalt goede resultaten. Dat wil je toch op je website laten zien? Met de Qualiview widget zien potentiële klanten in één oogopslag hoe anderen je geleverde zorg waarderen. Bovendien voldoe je aan je informatieplicht volgens de wet en regelgeving rondom transparantie (Wkkgz).

Voor slechts € 27,50 per jaar (excl. btw) toont de Qualiview Widget automatisch je waardering op de website. Lees meer over de Qualiview Widget op www.qualiview.nl/widget.

 

Heb je vragen over het certificaat?

Kijk voor alle veelgestelde vragen en de antwoorden op de pagina veelgestelde vragen. Hier vind je antwoord op vragen zoals:

  1. Waarom heb ik (dit jaar) een / geen Qualiview-certificaat ontvangen?
  2. De naam van mijn praktijk is gewijzigd, kan dit aangepast worden?
  3. Kan ik extra exemplaren van het certificaat ontvangen?
  4. Kan ik het certificaat in een ander bestandsformaat dan PDF ontvangen? 
  5. Ik wil de resultaten tonen op mijn website. Hoe doe ik dat?

 

Nabestellen raamsticker

Slechts een beperkt aantal praktijken in Nederland ontvangt, naast het certificaat, een extra raamsticker van ons. Men ontvangt dit keurmerk als men voldoet aan door onszelf opgestelde criteria. Wij adviseren onze zorgverleners om deze non-permanente sticker op het raam van de praktijk te plakken. Zo zien de cliënten dat de praktijk uitmuntend is beoordeeld.

Wanneer je een gouden sticker hebt ontvangen, dan is het mogelijk om hier extra exemplaren van bij te bestellen. Wil je extra exemplaren van de sticker nabestellen? Vul dan onderstaand formulier in. De stickers worden per vijf stuks verzonden. De kosten zijn € 24,95 voor vijf stuks en € 30,- voor tien stuks.

Vul hieronder je contactgegevens in.

Vul hieronder het gewenste product en de aantallen in. Dit zijn de kosten exclusief BTW.

  •   
  •   
  •   

  •   
  •   
  •   
  •   
  •   
  •   
  •   
  •