Linda Wijering - Office Manager Sport Medisch Centrum

Een kleine concurrentiestrijd tussen therapeuten: wie wordt het best beoordeeld door patiënten binnen de praktijk? Wij spraken met Linda Wijering, office manager bij Sport Medisch Centrum. De praktijk heeft twee vestigingen, één in Zaandam (SMC Zaanstad) en één in IJmond (SMC IJmond). In totaal zijn er 16 therapeuten werkzaam. Linda maakt de resultaten van de therapeuten elke maand voor ze inzichtelijk en dat levert de nodige sportieve spanningen op. 

“Als ik inlog kijk ik altijd eerst naar de ‘Algemene beoordeling’. Dat is nu een 8,4, dat vind ik aardig goed. Dan kijk ik naar de thema’s. Waar scoren we naar verhouding goed of slecht? En wat veroorzaakt de achterstanden?”, aldus Linda. Afrekenen op de resultaten gebeurt niet direct: “Pas als het echt uit de hand loopt, worden medewerkers er op aangesproken.”

Eén keer in de maand worden de resultaten besproken in het teamoverleg. “Iedereen krijgt dan zijn of haar algemene beoordeling te horen. Dit levert toch een kleine concurrentiestrijd op. De therapeuten willen beter beoordeeld worden dan hun collega’s. Zijn ze minder goed beoordeeld? Dan vragen ze waar het aan ligt en haal ik voor hen verbeterpunten uit de monitor. Daar gaan ze dan uit hunzelf mee aan de slag.” Het is volgens Linda belangrijk dit periodiek te herhalen: “Na een tijdje zijn ze hun minder goede beoordeling vergeten en verslapt het.”

Linda haalt veel informatie uit de open vragen: “Via de open vragen vind ik snel punten waar verbeteringen in zitten. Zie ik in een reactie een klacht die aansluit bij een thema, dan probeer ik me via de monitor op dat thema te verdiepen. Zo kan ik zien of meer patiënten dit als negatief ervaren.” In de praktijk vinden ze klachten niet erg: “Deze kun je juist als iets positiefs oppakken om de praktijk te verbeteren.”

 

''Pak klachten op als iets positiefs om de praktijk te verbeteren''