Michiel Gerritsen - Backoffice Manager

In het verleden voerde Medisch Centrum Zuid zelf één of twee keer per jaar een periodieke meting uit. Dit was erg arbeidsintensief en leverde slechts een momentopname op. De praktijk zag grote meerwaarde in continue meting en is daarom Qualiview gaan inzetten. Daarnaast zien ze ook meerwaarde in het benchmarken ten opzichte van andere praktijken, zowel regionaal als landelijk.

“Het handige aan Qualiview is dat we wekelijks gegevens versturen vanuit Fysiologic en er verder geen omkijken meer naar hebben. Je krijgt daarna ook nog tweewekelijks een rapportage”, zegt Michiel Gerritsen. “We hebben gekozen voor Qualiview, omdat zij het snelst waren met continue metingen. Ook qua ontwikkelingen van het product heeft Qualiview een grote voorsprong, zoals een recente ontwikkeling dat je eigen vragen kunt toevoegen aan de vragenlijst.”

“We halen voldoening uit ons product doordat we onze scores kunnen vergelijken met die van andere praktijken. Ons personeel haalt vooral voldoening uit de feedback uit open vragen die ze onderling ook vergelijken. Qualiview werkt prettig en motiverend.  Het is een goede zaak dat de vragenlijst is verkort. We merkten vaak dat patiënten halverwege het invullen van de vragenlijst stopten en dat is zonde. Hoe effectiever de lijst wordt ingevuld, hoe beter.”

“Resultaten bespreken we met het personeel om te zorgen dat we van een 8 een 9 maken. Daarnaast worden de resultaten ook intern vergeleken. Twee keer per jaar maken we een landelijke vergelijking en bepalen we onze verbeterpunten naar aanleiding van de resultaten in de managementrapportage. We werken met de Plan-Do-Check-Act cyclus om te zien waarin we nog kunnen bijschaven.”

Kwaliteitsmetingen met de inzet van de PREM Fysiotherapie (tot en met 2016 de CQ-index) wordt door de praktijk als goede ontwikkeling gezien. “In het begin leek het meer opgelegd door de zorgverzekeraar, maar al snel zagen wij de meerwaarde van de metingen in, doordat deze continu zijn. De cliënt staat centraal en de ervaring van de patiënt is met behulp van Qualiview veel beter te monitoren.”

 

"De cliënt staat centraal en de ervaring van de patiënt is met behulp van Qualiview veel beter te monitoren."