{caption}

Neem contact op

Neem contact met ons op voor meer informatie. Via ons contactformulier of bel direct met 0570 - 820 219.

Neem contact op

“Qualiview biedt de bevestiging dat onze praktijk op de goede weg is!”

6 mei 2016 Jacqueline Woudstra

Huisartsenpraktijk Medi-Mere in Almere is net een jaar geleden begonnen met het patiëntervaringsonderzoek via Qualiview, maar heeft al ruim 300 ingevulde vragenlijsten gekregen: genoeg om het Qualiview certificaat ‘Praktijk met zorg’ en bijbehorende sticker te ontvangen. Het is een hele prestatie, 300 respondenten in het eerste jaar. Maar veel moeite kost het onderzoek niet: “Het enige wat we doen om onze resultaten te behalen is actief de gegevens invoeren in ons softwarepakket Medicom, daarna gaat het vanzelf,” aldus proces-manager Gisela Brouwer. “We hebben de sticker bijbesteld omdat we drie locaties hebben en we wilden er voor iedere locatie één. Klantervaringen krijgen een prominente plek bij ons in de praktijk, evenals de widget op onze website, omdat we het belangrijk vinden wat de patiënt van ons vindt. Waar zijn ze blij mee en wat kunnen we verbeteren?”

Lovende reacties
“Het leukste aan Qualiview zijn de lovende reacties, het is fijn om te lezen dat mensen blij zijn met de praktijk. Maar het laat ons ook over dingen nadenken. Er was bijvoorbeeld een respondent die het vervelend vond dat de assistente triageert en dus veel vragen stelt. De patiënt ervaarde dat als een inbreuk van privacy, maar het is nu eenmaal nodig zodat de assistente goed kan bepalen of iets spoedeisend is of niet. Dit bespreken we dan met het management: wat kunnen we doen om de patiënt hier beter over voor te lichten? Dat resulteert in het digitale folderrek op onze website. Daar kunnen we nu naar verwijzen zodat patiënten zelf kunnen lezen waarom dingen op een bepaalde manier gebeuren. Het patiëntervaringsonderzoek is zo ook een bron voor deze informatieve teksten.” 

“Dat doen we dus goed”
“Elke maand bespreken we het managementrapport met het team. Als ik in een rapport bijvoorbeeld tegenkom dat een bepaalde arts weinig aanlevert dan maken we dat bespreekbaar en een aansturingspunt. Het is wel opvallend dat de meeste verbeterpunten al bekend zijn bij ons, er zijn niet echt nieuwe dingen. Dus het is een bevestiging dat we met de verbeteringen die we willen doorvoeren op de goede weg zitten. Ik heb ook twee webinars gevolgd, Aan de slag en Verdieping. Die informatie was niet nieuw voor me, maar het was wel fijn om zo een keer door de rapportagetool te gaan en een soort bevestiging te krijgen: dat doen we dus goed.” 

 

“We gebruiken Qualiview omdat we het belangrijk vinden wat de patiënt van ons vindt: waar zijn ze blij mee en wat kunnen we verbeteren?”

 

Direct inzicht in patiëntervaringen zonder extra werk
“Wat zo fijn is aan Qualiview is dat het ongemerkt gebeurt. Hiervoor deden we onderzoek met een patiëntenenquête, dan moest je kaartjes uitdelen en het kon alleen gedurende een bepaalde periode. Dat was onhandig. We zijn nu ongeveer een jaar bezig met Qualiview en het gaat allemaal automatisch. Het eerste half jaar zijn we wel druk geweest om alle e-mailadressen in het systeem te krijgen, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar. We zorgen dat we het e-mailadres registreren als de patiënt bij de arts aan tafel zit en dan komt het goed. Het enige wat we graag anders zouden zien is die ellenlange vragenlijst, dat weerhoudt patiënten er van om deel te nemen. Het mooiste zou zijn een lijst van 10 vragen en dan is het klaar.”

Gelukkig is de ontwikkeling van nieuwe, kortere PREM vragenlijsten in volle gang. Qualizorg is ook betrokken bij dit project en hoopt binnenkort de PREM vragenlijst Huisartsenzorg aan te kunnen bieden.   

Wilt u ook geheel automatisch patiëntervaringsonderzoek doen?
Wilt u ook middels patiëntervaringsonderzoek bevestigd krijgen dat u op de goede weg zit? Meld u aan voor Qualiview en begin direct. Wie weet hangt er dan volgend jaar ook bij u een certificaat aan de muur als blijk van uw kwaliteit!